آزمایش مدفوع

عفونت هلیکوباکترپیلوری و نحوه تشخیص آن

عفونت با هلیکوباکترپیلوری با علامت و نشانه خاصی همراه نیست و بسیاری از افراد در طول زندگی‌ خود به این عفونت مبتلا خواهند شد. اما گاهی شاهد بروز علائمی هستیم، که عبارتند از:
– زخم های بازی که در مخاط معده و یا دئودنوم ایجاد می شوند. قسمت انتهایی روده کوچک، دئودنوم نام دارد.
– سرطان معده: که می تواند منجر به بروز درد و ناراحتی در قسمت فوقانی شکم، تهوع و استفراغ شود.

علائم‌ عفونت با هلیکوباکترپیلوری

در بسیاری از‌موارد این عفونت با علامت خاصی همراه نیست، اما در صورت تشکیل زخم، شاهد بروز علائم زیر خواهیم بود:
– احساس درد و ناراحتی در قسمت فوقانی شکم
– احساس پر بودن بعد از‌خوردن وعده های غذایی کم
– عدم احساس گرسنگی
– تهوع و استفراغ
– تیره شدن رنگ مدفوع
– احساس خستگی و کسالت
البته هلیکوباکترپیلوری همیشه عامل ایجاد زخم در معده نیست. به عنوان مثال، زخم می تواند در پی مصرف برخی داروهای مسکن نیز ایجاد شود. اما در صورت مشاهده علائم گفته شده، به متخصص گوارش مراجعه کنید.

تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری

آیا تستی جهت تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری وجود دارد؟
بله، متخصص گوارش با تجویز تست هایی به تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری می پردازد. برخی از تست های تشخیصی عبارتند از:
– تست تنفس: در این تست مواد موجود در تنفس بعد از خوردن مایع مخصوصی، اندازه گیری می شوند.
– تست های آزمایشگاهی، جهت بررسی نمونه مدفوع و وجود عفونت
– بیوپسی: در این تست، نمونه کوچکی از مخاط معده گرفته و جهت بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ، به آزمایشگاه فرستاده می شود.
امکان انجام بیوپسی حین آندوسکوپی نیز وجود دارد. آندوسکوپی، روشی است که امکان مشاهده قسمت های داخلی مری، معده و دئودنوم را برای پزشک فراهم می کند.

آزمایشات بارداری (معرفی تمامی آزمایشات 12 ماه بارداری)

آیا نیازی به انجام ‌آزمایش، جهت تشخیص عفونت می‌باشد؟
بله، در صورت مشاهده علائم زیر، بهتر است تست های تشخیصی انجام شوند:
– زخم معده و دئودنوم
– وجود زخم ‌در گذشته
– سابقه ابتلا به سرطان معده
– سابقه مصرف داروهای ضد التهابی و یا آسپیرین برای مدت زمان طولانی

آزمایشگاه مشهد

درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری

عفونت هلیکوباکترپیلوری معمولا با مصرف دو یا سه نوع دارو به مدت دو هفته بهبود می یابد. برخی داروهای تجویزی عبارتند از:

– داروهای کاهنده اسید معده، این داروها به درمان عفونت و بهبود زخم کمک می کنند
– انواعی از آنتی بیوتیک ها
افراد مبتلا به این عفونت حتما باید تحت درمان قرار بگیرند، چرا که درمان مزایای زیر را به همراه دارد:
• کمک به درمان زخم
• پیشگیری از بازگشت مجدد زخم
• کاهش احتمال سرطانی شدن زخم و یا تشدید علائم
نکته ای که اهمیت دارد این است که بیمار باید تمام نکات مربوط به مصرف دارو را رعایت کند. بروز هر‌ گونه عارضه احتمالی باید به‌ پزشک گزارش‌ داده شود.

بعد از درمان

بعد از درمان توصیه می شود تست هایی‌ جهت بررسی ‌وجود عفونت انجام‌ شود. تست هایی از قبیل:
– تست تنفس
– آزمایش مدفوع
– آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی و بیوپسی
در صورتی که بعد از درمان، عفونت برطرف نشود، مصرف دارو برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.