بیماری ها

راههای درمان آسم کودکان

درمان اولیه به شدت آسم کودکان شما بستگی دارد. هدف از درمان آسم تحت کنترل نگه داشتن علائم است، به این معنی که کودک شما دارای موارد زیر است:

• حداقل علائم یا بدون علائم
  • تعداد کم یا بدون شعله ور شدن آسم
  • هیچ محدودیتی در فعالیت بدنی یا ورزش وجود ندارد
  • استفاده حداقلی از استنشاق‌های تسکین سریع (نجات)، مانند آلبوترول (ProAir HFA، Ventolin HFA، و غیره)

عوارض جانبی داروهای کم یا بدون عوارض

درمان آسم هم شامل پیشگیری از علائم و هم درمان حمله آسم در حال پیشرفت است. داروی مناسب برای کودک شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سن، علائم، محرک‌های آسم و آنچه که به نظر می‌رسد برای تحت کنترل نگه داشتن آسم کودک بهترین کارایی را دارد.

برای کودکان کمتر از ۳ سال که علائم خفیف آسم دارند، پزشک ممکن است از روش آزمون و خطا استفاده کند. این به این دلیل است که اثرات طولانی مدت داروهای آسم بر نوزادان و کودکان خردسال مشخص نیست. با این حال، اگر یک نوزاد یا کودک نوپا دوره‌های مکرر یا شدید خس خس سینه داشته باشد، ممکن است دارویی تجویز شود تا پزشک ببیند آیا علائم را بهبود می‌بخشد یا خیر.

داروهای کنترل طولانی مدت

داروهای کنترلی پیشگیرانه و طولانی مدت التهاب راه‌های هوایی فرزندتان را که منجر به علائم می‌شود، کاهش می‌دهند. در بیشتر موارد، این داروها نیاز به مصرف روزانه دارند. انواع داروهای کنترل طولانی مدت عبارتند از:

• کورتیکواستروئیدهای استنشاقی این داروها عبارتند از فلوتیکازون (Flovent Diskus، Flovent HFA)، بودزونید (Pulmicort Flexhaler)، مومتازون (Asmanex HFA)، سیکلسوناید (Alvesco)، بکلومتازون (Qvar Redihaler) و غیره. ممکن است کودک شما نیاز به استفاده از این داروها برای چند روز تا چند هفته قبل از دریافت بهبودی کامل داشته باشد.
  • استفاده طولانی مدت از این داروها با اندکی کندی رشد در کودکان همراه بوده است، اما اثر آن جزئی است. در بیشتر موارد، مزایای کنترل صحیح آسم بیشتر از خطرات عوارض جانبی احتمالی است.
  • اصلاح کننده‌های لکوترین این داروهای خوراکی شامل مونتلوکاست (Singulair)، زافیرلوکاست (Accolate) و زیلوتون (Zyflo) است. آنها به جلوگیری از علائم آسم تا ۲۴ ساعت کمک می‌کنند.
  • استنشاقی ترکیبی این داروها حاوی یک کورتیکواستروئید استنشاقی به اضافه یک آگونیست بتا طولانی اثر (LABA) هستند. آنها شامل فلوتیکازون و سالمترول (Advair Diskus، Advair HFA)، بودزونید و فورموترول (Symbicort)، فلوتیکازون و ویلانترول (Breo Ellipta) و مومتازون و فورموترول (Dulera) هستند.
  • در برخی شرایط، آگونیست‌های بتا که اثر طولانی مدت با حملات شدید آسم مرتبط است. به همین دلیل، داروهای LABA باید همیشه به کودک با دستگاه استنشاقی که حاوی کورتیکواستروئید است داده شود. این داروهای استنشاقی ترکیبی باید فقط برای آسمی استفاده شود که با سایر داروها به خوبی کنترل نمی‌شود.
  • تئوفیلین، یک قرص روزانه است که به باز نگه داشتن مجاری تنفسی کمک می‌کند. تئوفیلین (Theo-24) عضلات اطراف راه‌های هوایی را شل می‌کند تا تنفس راحت تر شود. این بیشتر با استروئیدهای استنشاقی استفاده می‌شود. اگر این دارو را مصرف می‌کنید، باید به طور منظم خون خود را چک کنید.
  • عوامل تعدیل کننده ایمنی Mepolizumab (Nucala)، dupilumab (Dupixent) و Benralizumab (Fasenra) ممکن است برای کودکان بالای ۱۲ سال که آسم ائوزینوفیلیک شدید دارند مناسب باشند. Omalizumab (Xolair) را می‌توان برای کودکان ۶ ساله یا بزرگتر که آسم آلرژیک متوسط ​​تا شدید دارند در نظر گرفت.
آزمایشات غربالگری تلفیقی یا مرحله ای

داروهای تسکین دهنده سریع

داروهای تسکین دهنده سریع راه‌های هوایی متورم را باز می‌کنند. داروهای نجات دهنده نیز نامیده می‌شوند. داروهای تسکین دهنده سریع در صورت نیاز برای تسکین سریع و کوتاه مدت علائم در طول حمله آسم یا قبل از ورزش اگر پزشک کودک شما آن را توصیه کند، استفاده می‌شود.

انواع داروهای تسکین دهنده سریع عبارتند از:

• آگونیست‌های بتا با اثر کوتاه مدت: این داروهای گشادکننده برونش استنشاقی می‌توانند به سرعت علائم را در طول حمله آسم کاهش دهند. آنها شامل آلبوترول (ProAir HFA، Ventolin HFA، دیگران) و لوالبوترول (Xopenex HFA) هستند. این داروها در عرض چند دقیقه عمل می‌کنند و اثر آن چندین ساعت باقی می‌ماند.
  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی و داخل وریدی: این داروها التهاب راه هوایی ناشی از آسم شدید را تسکین می‌دهند. به عنوان مثال می‌توان به پردنیزون و متیل پردنیزولون اشاره کرد. آنها در صورت استفاده طولانی مدت می‌توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند، بنابراین فقط برای درمان علائم شدید آسم به صورت کوتاه مدت استفاده می‌شوند.

درمان آسم ناشی از آلرژی

اگر آسم کودک شما توسط آلرژی تحریک یا بدتر شود، ممکن است کودک شما از درمان آلرژی مانند موارد زیر نیز بهره مند شود:

• Omalizumab (Xolair): این دارو برای افرادی است که آلرژی و آسم شدید دارند. واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد آلرژیک مانند گرده، کنه‌ها، گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی را کاهش می‌دهد. Xolair با تزریق هر دو تا چهار هفته یکبار تزریق می‌شود.
  • داروهای آلرژی: اینها شامل اسپری‌های خوراکی و اسپری بینی آنتی هیستامین‌ها و ضد احتقان‌ها و همچنین اسپری‌های بینی کورتیکواستروئید، کرومولین و ایپراتروپیوم می‌باشد.
  • واکسن‌های آلرژی (ایمونوتراپی): تزریقات ایمونوتراپی معمولاً یک بار در هفته به مدت چند ماه و سپس یک بار در ماه برای یک دوره سه تا پنج ساله انجام می‌شود. با گذشت زمان، آنها به تدریج واکنش سیستم ایمنی کودک شما را به آلرژن‌های خاص کاهش می‌دهند. فقط به داروهای تسکین دهنده سریع تکیه نکنید.
  • داروهای کنترلی استنشاقی کوتاه مدت و طولانی مدت با استنشاق دوز اندازه گیری شده دارو استفاده می‌شود.
  • کودکان و نوجوانان بزرگتر ممکن است از یک دستگاه کوچک دستی به نام استنشاق با دوز اندازه گیری شده تحت فشار یا استنشاقی که پودر ریز آزاد می‌کند استفاده کنند.
  • نوزادان و کودکان نوپا باید از ماسک صورت متصل به استنشاقی با دوز اندازه گیری شده یا نبولایزر استفاده کنند تا مقدار مناسب دارو را دریافت کنند.
  • نوزادان باید از دستگاهی استفاده کنند که داروی مایع را به قطرات ریز (نبولایزر) تبدیل کند. در حالی که نبولایزر دوز صحیح دارو را ارائه می‌دهد، کودک شما ماسک صورت می‌پوشد و به طور طبیعی نفس می‌کشد.
بیماری التهابی روده

عمل آسم

برای ایجاد یک برنامه اقدام مکتوب برای آسم با پزشک فرزندتان همکاری کنید. این می‌تواند بخش مهمی از درمان باشد، به خصوص اگر کودک شما آسم شدید داشته باشد. یک برنامه درمانی آسم می‌تواند به شما و فرزندتان کمک کند:

• تشخیص دهید که چه زمانی نیاز به تنظیم داروهای کنترل طولانی مدت دارید
  • تعیین کنید که درمان چقدر خوب کار می‌کند
  • علائم حمله آسم را شناسایی کنید و بدانید در صورت بروز آن چه باید بکنید
  • بدانید چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید یا به دنبال کمک اضطراری باشید

کودکانی که هماهنگی و درک کافی دارند، ممکن است از یک دستگاه دستی برای اندازه گیری میزان تنفس خود استفاده کنند (پیک فلومتر). یک برنامه اقدام مکتوب آسم می‌تواند به شما و فرزندتان کمک کند تا زمانی که اندازه‌گیری‌های اوج جریان آسم به یک سطح معین رسید، چه کاری باید انجام دهید.

برنامه اقدام ممکن است از اندازه گیری‌ها و علائم اوج جریان برای طبقه بندی آسم کودک شما به مناطقی مانند منطقه سبز، منطقه زرد و منطقه قرمز استفاده کند. این مناطق با علائم به خوبی کنترل شده، علائم تا حدودی کنترل شده و علائم ضعیف کنترل شده مطابقت دارند. این امر ردیابی آسم فرزند شما را آسان تر می‌کند.

علائم و محرک‌های کودک شما احتمالاً در طول زمان تغییر می‌کند. شما باید علائم را مشاهده کنید و با پزشک برای تنظیم داروها در صورت نیاز همکاری کنید. اگر علائم کودک شما برای مدتی کاملاً کنترل شود، ممکن است پزشک کودک شما کاهش دوز یا قطع داروهای آسم (درمان تدریجی) را توصیه کند. اگر آسم کودک شما به خوبی کنترل نشده باشد، ممکن است پزشک بخواهد داروها را افزایش دهد، تغییر دهد یا اضافه کند (درمان مرحله به مرحله).

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

انجام اقداماتی برای کاهش مواجهه فرزندتان با محرک‌های آسم، احتمال حملات آسم را کاهش می‌دهد. بسته به عواملی که باعث ایجاد آسم در کودک شما می‌شود، مراحل کمک به جلوگیری از محرک‌ها متفاوت است. در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است کمک کند:

• وجود رطوبت کم را در خانه حفظ کنید: اگر در آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنید، با پزشک کودک خود در مورد استفاده از دستگاهی برای خشک نگه داشتن هوا (رطوبت گیر) صحبت کنید.
  • هوای داخل خانه را تمیز نگه دارید: از یک متخصص گرمایش و تهویه مطبوع کمک بخواهید که سیستم تهویه مطبوع شما را هر سال بررسی کند. فیلترهای کوره و تهویه مطبوع خود را طبق دستورالعمل سازنده تغییر دهید. همچنین نصب فیلتر ذرات ریز را در سیستم تهویه خود در نظر بگیرید.
  • شوره حیوانات خانگی را کاهش دهید: اگر کودک شما به شوره حساسیت دارد، بهتر است از حیوانات خانگی با خز یا پر خودداری کنید. اگر حیوان خانگی دارید، حمام کردن یا نظافت مرتب حیوانات خانگی خود نیز ممکن است میزان شوره را کاهش دهد. حیوانات خانگی را از اتاق کودک خود دور نگه دارید.
  • از کولر گازی خود استفاده کنید: تهویه مطبوع به کاهش میزان گرده موجود در هوا از درختان، علف‌ها و علف‌های هرز که در داخل خانه راه پیدا می‌کند، کمک می‌کند. تهویه مطبوع همچنین رطوبت داخل خانه را کاهش می‌دهد و می‌تواند قرار گرفتن کودک شما در معرض گرد و غبار را کاهش دهد. اگر تهویه مطبوع ندارید، سعی کنید در فصل گرده افشانی پنجره‌های خود را بسته نگه دارید.
  • گرد و غبار را به حداقل برسانید: گرد و غباری را که می‌تواند علائم شبانه را تشدید کند، با جایگزین کردن برخی از وسایل در اتاق خواب خود کاهش دهید. به عنوان مثال، بالش‌ها، تشک‌ها و فنرهای جعبه‌ای در پوشش‌های ضد گرد و غبار. برداشتن موکت و نصب کفپوش سخت به خصوص در اتاق خواب فرزندتان را در نظر بگیرید. از پرده‌ها و کاورهای قابل شستشو استفاده کنید.
  • به طور منظم نظافت کنید: حداقل هفته‌ای یکبار خانه خود را تمیز کنید تا گرد و غبار و مواد حساسیت زا از بین برود.
  • قرار گرفتن کودک در معرض هوای سرد را کاهش دهید: اگر آسم کودک شما در اثر هوای سرد و خشک بدتر می‌شود، استفاده از ماسک صورت در بیرون می‌تواند کمک کننده باشد.