تکنولوژی

آی وی اف چیست و در چند مرحله انجام می شود؟

آی وی اف یا آزمایش ویروسی ایمنی‌سنجی (IVF) یک فرایند پزشکی است که برای کمک به زوج‌هایی که ناتوانی باروری دارند و یا مشکلات دیگری در باروری دارند، استفاده می‌شود. این فرایند برای بارورسازی در محیطی مصنوعی استفاده می‌شود و زنانی که مشکلات در لوله‌های فالوپی و یا مشکلات دیگری در رحم یا تخمدان‌ها دارند، می‌توانند از این روش برای باروری استفاده کنند.

فرآیند آی وی اف در چند مرحله انجام می‌شود. این مراحل عبارتند از:

۱. استیمولاسیون تخمدان: در این مرحله، زن به داروهایی که تخمدان‌ها را به تولید بیشتر تخمک تحریک می‌کنند، تزریق می‌شود.

استیمولاسیون تخمدان یک روش درمانی است که در آن از داروها یا تزریق هورمون‌ها به بیماران استفاده می‌شود تا تخمدان‌ها بیشتر از حد معمول فعالیت نشان دهند و تخمک‌های بیشتری تولید کنند. این روش معمولاً برای زنانی که مشکلاتی در تولید تخمک یا تنظیم دوره تخمک‌گذاری دارند، استفاده می‌شود. استیمولاسیون تخمدان ممکن است برای زوجانی که به دنبال بچه‌دار شدن هستند و مشکلاتی در فرآیند تولید تخمک یا کیفیت ضعیف تخمک‌ها دارند، مفید باشد.

استفاده از استیمولاسیون تخمدان ممکن است باعث افزایش فرصت باروری و بارداری شود. این روش می‌تواند به زنانی که مشکلاتی در تنظیم دوره تخمک‌گذاری یا تولید تخمک دارند، کمک کند. همچنین، استفاده از این روش ممکن است به زنانی که به دلایل مختلفی از جمله سن، بیماری‌های تخمدان یا عوامل دیگر مشکلاتی در تولید تخمک دارند، کمک کند. اما بیماران نیاز دارند که با پزشک خود مشورت کنند و در مورد مزایا و معایب استفاده از این روش اطلاعات دقیقی دریافت کنند.

۲. جمع‌آوری تخمک: پس از استیمولاسیون تخمدان، تخمدان‌ها مانند عادت، چند تخمک تولید می‌کنند. سپس این تخمک‌ها به وسیله یک روش جراحی که به عنوان “جمع‌آوری تخمک” شناخته می‌شود، جمع‌آوری می‌شوند.

مطالعه این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم >>>
آزمایشات غربالگری بررسی ناهنجاری جنین در دوران بارداری

جمع‌آوری تخمک یک فرایند پزشکی است که به منظور استفاده از تخمک‌های زنان برای باروری در روش‌های تولید مثلی و باروری مصنوعی انجام می‌شود. این فرایند شامل مصاحبه پزشکی، آزمون‌های خونی، تزریق هورمون‌ها برای افزایش تولید تخمک و نهایتاً جمع‌آوری تخمک از رحم است. این فرایند مهم برای زوج‌هایی است که ناتوانی باروری دارند یا زنانی که به دلایل بهداشتی یا زندگی مجرد هستند و می‌خواهند بچه‌دار شوند.

۳. پاشش تخمک: در این مرحله، تخمک‌ها به طور مستقیم با اسپرم همسر یا اسپرم اهدایی ترکیب می‌شوند.

پاشش تخمک یکی از مراحل مهم در فرایند باروری است که در آن تخمک از تخمدان آزاد می‌شود و به سمت لوله فالوپی هدایت می‌شود. این فرایند معمولاً در حین انجام عمل جراحی یا مصنوعی روش‌های تولید مثلی انجام می‌شود. پاشش تخمک به منظور افزایش احتمال باروری در زنانی که مشکلی در فرایند تخمک‌گذاری دارند، استفاده می‌شود. این فرایند می‌تواند به زنانی کمک کند که ناتوانی در تولید و یا پرورش تخمک دارند و به دنبال بچه‌دار شدن هستند.

پاشش تخمک به طور معمول با استفاده از هورمون‌های تنظیم کننده تخمک‌گذاری همراه است و ممکن است نیاز به داروهای تخصصی داشته باشد. این فرایند می‌تواند به زنانی کمک کند که مشکلاتی مانند تنظیم نامنظم دوره‌های پریودی، سن بالا، یا عدم تولید تخمک دارند. اگرچه پاشش تخمک می‌تواند به زنانی کمک کند که مشکلاتی در تخمک‌گذاری دارند، اما همچنین ممکن است باعث بروز عوارض جانبی مانند افزایش خطر دوقلوزایی یا عفونت‌های تخمدانی شود.

۴. پیش‌اندازه‌گیری جنین: پس از پاشش تخمک، جنین‌ها به مدت ۳-۵ روز در محیطی مصنوعی پرورش می‌یابند و سپس جهت انتقال به رحم، بررسی می‌شوند.

مطالعه این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم >>>
شرایط آزمایش سیتولوژی ادرار (مخصوص مراجعین)

پیش‌اندازه‌گیری جنین یک فرایند مهم در دوره بارداری است که به منظور ارزیابی سلامت و رشد جنین انجام می‌شود. این فرایند توسط پزشکان و متخصصان پزشکی انجام می‌شود و می‌تواند به والدین اطمینان بدهد که جنین سالم و در حال رشد است. پیش‌اندازه‌گیری جنین ممکن است شامل مواردی مانند اندازه گرفتن سر و شکم جنین، بررسی ضربان قلب جنین و اندازه گیری مایع آمنیون باشد. این اطلاعات می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا مشکلات و اختلالات جنینی را شناسایی و درمان کنند و به والدین اطلاعات لازم را در مورد سلامت جنین ارائه دهند.

از طرف دیگر، پیش‌اندازه‌گیری جنین ممکن است به والدین اطمینان بیشتری در مورد سلامت و رشد جنین بدهد. این فرایند ممکن است برای والدین به عنوان یک فرصت برای ملاقات با جنین خود و ایجاد ارتباط اولیه با او نیز محسوب شود. به طور کلی، پیش‌اندازه‌گیری جنین می‌تواند به والدین کمک کند تا اطمینان حاصل کنند که جنینشان در حالت سلامت و رشد مناسبی قرار دارد و این امر می‌تواند به آرامش و اطمینان آنها در دوره بارداری کمک کند.

۵. انتقال جنین:جنین‌های سالم به رحم انتقال می‌شوند و امیدواریم که به اتصال به دیواره رحم و باروری منجر شوند.

انتقال جنین یک فرآیند پزشکی است که در آن جنین از یک زن به دیگری منتقل می‌شود. این فرآیند ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود، از جمله مشکلات ناباروری یا مشکلات جنینی. انتقال جنین می‌تواند به صورت طبیعی (به طور طبیعی) یا از طریق فن‌آوری‌های پزشکی مانند فن‌آوری تلقیح مصنوعی صورت گیرد.

یکی از روش‌های انتقال جنین، تکنولوژی تلقیح مصنوعی است که در آن جنین در محیط آزمایشگاهی تولید می‌شود و سپس به رحم زنانی که ناتوانی تولید جنین دارند، انتقال داده می‌شود. این فرآیند به زنانی که ناتوانی تولید جنین دارند، امکان می‌دهد تا مادر شوند و تجربه‌ی مادری را تجربه کنند. انتقال جنین یک راه حل موثر برای زنان و زوج‌هایی است که به دنبال راهی برای تحقق رویای پدر و مادر شدن هستند.

مطالعه این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم >>>
ویروس اپشتین بار (EBV) چیست و چه خطراتی دارد؟

در نهایت، باید توجه داشت که آی وی اف یک فرآیند پیچیده و هزینه‌بر است و نتایج موفقیت‌آمیز آن نیز تضمین نشده است. این فرایند نیازمند صبر، تمرکز و پشتکار بسیاری است و برای بسیاری از زوج‌ها، یک راه حل نهایی برای مشکلات باروری‌شان می‌باشد.

 

آزمایشگاه تخصصی دکتر صادقیان، مفتخر به اخذ ایزو ۹۰۰۱  و ایزو ۱۵۱۸۹  انگلستان، تحت نظر دکتر حامد صادقیان، متخصص پاتولوژی سرجیکال و کلینیکال، بالغ بر هزار مورد از آزمایشات مختلف را در زمینه های پاتولوژی، سیتولوژی و میکروبیولوژی، تحت پوشش قرار می دهد.

 

آزمایشگاه دکتر صادقیان طرف قرارداد بیمه های پایه و اکثر بیمه های مکمل درمان می باشد.

آدرس: مشهد – بلوارامامت – نبش امامت ۳۴ – ساختمان پزشکان امامت

 

شماره تماس: ۰۵۱-۳۶۰۱۷۸۵۱ و ۰۵۱-۳۶۰۱۷۸۵۲

 

آزمایشگاه تخصصی دکتر صادقیان با برخورداری از تجهیزات و پرسنل مجرب ، قادر به انجام خدمات نمونه گیری در منزل  در مشهد می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + دو =

دکمه بازگشت به بالا