بیماری ها

بیماری سندرم لینچ چیست؟

سندرم لینچ نوعی بیماری ارثی است که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان آندومتر و چندین سرطان دیگر را افزایش می دهد و به عنوان سرطان کولورکتال غیر پولیپوز ارثی (HNPCC) نیز شناخته می شود.
سندرم لینچ شایع ترین نوع سندرم ارثی است که میتواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا سرطان آندومتر را افزایش دهد.

 علائم

افراد مبتلا به سندرم لینچ ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:
– سرطان روده بزرگ که در سنین پایین تر مخصوصاً پیش از ۵۰ سالگی بروز می کند.
– داشتن سابقه خانوادگی از سرطان روده بزرگ که در سنین پایین رخ داده بوده است.
– داشتن سابقه خانوادگی از سرطانی که رحم را تحت تاثیر قرار می دهد. (سرطان آندومتر)
– داشتن سابقه خانوادگی از سایر سرطان های مرتبط، از جمله سرطان تخمدان، سرطان کلیه، سرطان معده، سرطان روده کوچک، سرطان کبد، سرطان غدد عرق (سرطان غدد سباسه) و سایر سرطان ها.

✔ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر در مورد داشتن سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا آندومتر نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید
همچنین اگر یکی از اعضای خانواده تان مبتلا به سندرم لینچ هست، پزشکتان را مطلع سازید.

✔ علل بیماری

سندرم لینچ در خانواده هایی با الگوی توارثی اتوزومال غالب دیده می شود. این به این معناست که اگر یکی از والدین حامل جهش ژنی برای سندرم لینچ باشد، ۵۰ درصد احتمال دارد که جهش به هریک از فرزندانش منتقل شود. چه ناقل جهش ژنی مادر باشد چه پدر و چه فرزند پسر باشد یا دختر، خطر ابتلا به سندرم لینچ یکسان می باشد.

مطالعه این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم >>>
نارسایی حاد کبدی و راههای درمان آن

✔ جهش ژنی چگونه باعث سرطان می شود

ژن های تحت تاثیر سندرم لینچ مسئول اصلاح تغییرات در کد ژنتیکی (عدم تطابق ژن های ترمیمی) هستند.
ژن‌های دارای DNA، حاوی دستورالعمل‌هایی برای هر فرآیند شیمیایی در بدن می باشند. همانطور که سلول ها رشد می کنند و تقسیم می شوند، از DNA خود نیز کپی می کنند. بنابراین بروز برخی اشتباهات جزئی، غیر معمول نمی باشد.
سلول های طبیعی، مکانیسم هایی برای تشخیص اشتباهات و ترمیم دارند. اما سلول های افرادی که یکی از ژن های غیرطبیعی مرتبط با سندرم لینچ را به ارث می برند، توانایی ترمیم این اشتباهات جزئی را ندارند. بنابراین تجمع این اشتباهات منجر به افزایش آسیب ژنتیکی در سلول ها و درنهایت سرطانی شدن آنها می شود.

✔ تشخیص

اگر مشکوک به سندرم لینچ هستید، پزشک از شما در مورد داشتن سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ، سرطان آندومتر و سایر سرطان ها، سؤالاتی خواهد پرسید که این امر ممکن است به آزمایش‌ها و روش‌های دیگری برای تشخیص سندرم لینچ منجر شود. این روش ها و آزمایشات شامل موارد ذیل است:
1️⃣ سابقه خانوادگی
2️⃣ آزمایش تومور
3️⃣ آزمایش ژنتیک

✔ درمان

سرطان روده بزرگ مرتبط با سندرم لینچ مشابه با انواع دیگر سرطان روده بزرگ، درمان می شود. با این حال، جراحی برای سرطان روده بزرگ با سندرم لینچ احتمالأ شامل برداشتن قسمت بیشتری از روده بزرگ است زیرا افراد مبتلا به سندرم لینچ در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ در آینده خواهند بود.
گزینه های درمانی هر فرد به مرحله و ناحیه ای که سرطان در آنجا رخ داده است و همچنین سلامت، سن و ترجیحات شخصی او بستگی دارد. درمان سرطان روده بزرگ شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی می باشد.
غربالگری سرطان برای افراد مبتلا به سندرم لینچ
پزشک درصورتی که فردی به سندرم لینچ مبتلا باشد اما سرطان مرتبط با آن تشخیص داده نشده باشد یک برنامه غربالگری سرطان تنظیم خواهد کرد.
بااین وجود، تحقیقات نشان نداده، که کدام یک از آزمایش های غربالگری سرطان برای افراد مبتلا به سندرم لینچ بهترین گزینه می باشد. در نتیجه پزشکان، توصیه های متفاوتی درمورد این آزمایش ها دارند. اینکه کدام یک از این آزمایش ها برای شما بهترین است به سابقه خانوادگی شما و اینکه کدام ژن باعث ایجاد سندرم لینچ در شما شده است، بستگی دارد.
پزشک به عنوان بخشی از برنامه غربالگری سرطان، موارد زیر را توصیه خواهد کرد:
🔸غربالگری سرطان روده بزرگ
🔸غربالگری سرطان آندومتر
🔸غربالگری سرطان تخمدان
🔸غربالگری سرطان سیستم ادراری
🔸غربالگری سرطان دستگاه گوارش

مطالعه این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم >>>
بیماری لوپوس و عوامل موثر بر به وجود آمدن آن - قسمت دوم

 

آزمایشگاه تخصصی دکتر صادقیان، مفتخر به اخذ ایزو ۹۰۰۱  و ایزو ۱۵۱۸۹  انگلستان، تحت نظر دکتر حامد صادقیان، متخصص پاتولوژی سرجیکال و کلینیکال، بالغ بر هزار مورد از آزمایشات مختلف را در زمینه های پاتولوژی، سیتولوژی و میکروبیولوژی، تحت پوشش قرار می دهد.

 

آزمایشگاه دکتر صادقیان طرف قرارداد بیمه های پایه و اکثر بیمه های مکمل درمان می باشد.

آدرس: مشهد – بلوارامامت – نبش امامت ۳۴ – ساختمان پزشکان امامت

 

شماره تماس: ۰۵۱-۳۶۰۱۷۸۵۱ و ۰۵۱-۳۶۰۱۷۸۵۲

نمایش بیشتر

دکتر حامد صادقیان

حفظ سلامت بدن یک وظیفه است، در غیر این صورت قادر نخواهیم بود ذهن خود را قوی و شفاف نگه داریم... از خداوند منان روح و جسمی سالم را برای شما عزیزان طلب می نمایم...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا