آزمایش خون

wbc در آزمایش خون چیست؟

آزمایش wbc نوعی تست برای اندازه‌گیری تعداد گلبول‌های سفید موجود در خون است. گلبول‌های سفید خون، سلول‌های مهمی در بدن هستند و از آن در برابر عوامل بیماری‌زا دفاع می‌کنند. پزشک برای تشخیص بیماری‌هایی مانند نقص سیستم ایمنی، سرطان‌ها یا آلرژی به نتیجه wbc در آزمایش خون نیاز دارد.

اگر آزمایش خون شما نشان دهد تعداد این گلبول‌ها از حد نرمال بیشتر یا کمتر است باید برای تفسیر دقیق آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

قبل از آشنایی با مفهوم w.b.c در آزمایش، ابتدا باید بدانید wbc چیست. منظور از wbc یا همان White Blood Cells علامتی است که برای شمارش تعداد گلبول‌های سفید خون استفاده می‌شود. در واقع، wbc نوعی تست مکمل شمارش کامل خون (CBC) است که به کمک آن تعداد گلبول‌های سفید خون، همه فاکتورهای خونی و سلول‌های خونی را مورد بررسی قرار می‌دهند. زمانی که پزشک متخصص پس از معاینه فیزیکی به بیماری خاصی مشکوک باشد، انجام این آزمایش را برای شمارش تعداد گلبول‌های سفید خون تجویز می‌کند.

هدف از شمارش گلبول‌های سفید خون (WBC) چیست؟

بالا یا پایین بودن تعداد WBC نسبت به میزان طبیعی آن ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد. شمارش گلبول‌های سفید خون می‌تواند خبر از عفونت‌های مخفی بدن دهد و پزشکان را از بیماری‌های تشخیص داده نشده مانند بیماری‌های خود ایمنی، نقص ایمنی و اختلالات خونی آگاه سازد.این آزمایش همچنین به پزشکان کمک می‌کند تا اثر شیمی درمانی یا پرتودرمانی را در افراد مبتلا به سرطان کنترل کنند.

مطالعه این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم >>>
آموزش خواندن برگه آزمایش خون به زبان ساده + جدول

انواع wbc در آزمایش خون

گلبول‌های سفید خون که لکوسیت نامیده می‌شوند، سلول‌های مهمی هستند که از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا دفاع می‌کنند. در چنین مواقعی، تعداد گلبول‌های سفید خون که انواع مختلفی دارند، افزایش می‌یابد. انواع مختلف گلبول‌های سفید خون، شکل متفاوتی دارند و محل قرار گرفتن آن‌ها در بدن با یکدیگر فرق می‌کند. جالب است بدانید برخی بیماری‌ها و شرایط جسمی می‌توانند تعداد و شکل ظاهری گلبول‌های سفید را تغییر دهند.  این سلول‌های مهم به پنج دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • نوتروفیل‌ها
  • لنفوسیت‌ها
  • ائوزینوفیل‌ها
  • مونوسیت‌ها
  • بازوفیل‌ها
نمایش بیشتر

دکتر حامد صادقیان

حفظ سلامت بدن یک وظیفه است، در غیر این صورت قادر نخواهیم بود ذهن خود را قوی و شفاف نگه داریم... از خداوند منان روح و جسمی سالم را برای شما عزیزان طلب می نمایم...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا