آزمایش خون

HCT در آزمایش خون نشانه چیست؟

تست هماتوکریت (Hematocrit) یا HCT یک آزمایش مهم و کاربردی است که اطلاعات ارزشمندی درباره وضعیت بدن در اختیار پزشک قرار می‌دهد. با بررسی HCT در آزمایش خون می‌توان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با سلامتی را تشخیص داد.

 

هماتوکریت چیست؟

تست هماتوکریت نشان می‌دهد که چه درصدی از حجم خون از گلبول‌های قرمز تشکیل شده است. گلبول‌های قرمز برای سلامتی حیاتی هستند و به عنوان سیستم حمل‌ونقل خون در نظر گرفته می‌شوند. چرا که اکسیژن و مواد مغذی را به نقاط مختلف بدن منتقل می‌کنند. بنابراین کاهش یا افزایش بیش از حد آن‌ها می‌تواند نشانه بیماری باشد.

آزمایش HCT به چه منظور انجام می‌شود؟

این آزمایش می‌تواند بخشی از چکاپ سالانه باشد. همچنین اگر پزشک مشکوک شود که میزان گلبول‌های قرمز خون شما پایین‌تر یا بالاتر از حد طبیعی است، ممکن است دستور اندازه‌گیری HCT در آزمایش خون را بدهد. این تست می‌تواند به تشخیص یک بیماری خاص یا تعیین میزان پاسخ مثبت بدن به یک درمان خاص کمک کند.

تست هماتوکریت به دلایل مختلفی انجام می‌شود، اما اغلب در ارزیابی موارد زیر کاربرد دارد:

در صورتی که پزشک درخواست آزمایش CBC (آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی) را داده باشد، علاوه بر HCT سایر سلول‌های خون از جمله گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها هم اندازه‌گیری می‌شوند.

چگونه برای اندازه‌گیری HCT در آزمایش خون آماده شویم؟

تست هماتوکریت یک آزمایش خون ساده است که به آمادگی خاصی نیاز ندارد. اما بسته به سایر آزمایش‌هایی که پزشک همراه آن تجویز می‌کند، ممکن است لازم باشد چند ساعت ناشتا باشید. بنابراین بهتر است در مورد این موضوع با پزشک خود صحبت کنید.

مطالعه این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم >>>
راههای تشخیص و درمان آرتریت روماتوئید

آزمایش هماتوکریت یا HCT چگونه انجام می‌شود؟

برای تعیین سطح HCT در آزمایش خون باید به آزمایشگاه مراجعه کنید. تکنسین آزمایشگاه برای انجام این تست به مقدار کمی نمونه خون نیاز دارد. این خون را می‌توان با خراش سر انگشت یا از ورید بازویی گرفت.

اگر آزمایش هماتوکریت بخشی از CBC باشد، تکنسین خون را از ورید داخل آرنج یا پشت دست می‌گیرد. برای این کار، سطح پوست را با ماده ضدعفونی‌کننده تمیز می‌کند و یک باند لاستیکی یا تورنیکت را به دور بازو می‌بندد. سپس یک سوزن را داخل ورید قرار می‌دهد و نمونه خون را در یک یا چند ویال جمع‌آوری می‌کند. بعد از آن، تورنیکت را باز می‌کند و محل خونگیری را به منظور متوقف شدن خونریزی با باند می‌پوشاند.

آزمایش خون ممکن است کمی ناخوشایند باشد. به عنوان مثال، احتمال دارد در محل ورود سوزن کمی احساس درد داشته باشید یا دچار کبودی شوید. این مشکلات در عرض چند روز برطرف می‌شوند. تست HCT فقط چند دقیقه طول می‌کشد و پس از انجام آن می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود برگردید.

آزمایشگاه تخصصی دکتر صادقیان، مفتخر به اخذ ایزو ۹۰۰۱  و ایزو ۱۵۱۸۹  انگلستان، تحت نظر دکتر حامد صادقیان، متخصص پاتولوژی سرجیکال و کلینیکال، بالغ بر هزار مورد از آزمایشات مختلف را در زمینه های پاتولوژی، سیتولوژی و میکروبیولوژی، تحت پوشش قرار می دهد.

آزمایشگاه دکتر صادقیان طرف قرارداد بیمه های پایه و اکثر بیمه های مکمل درمان می باشد.

آدرس: مشهد – بلوارامامت – نبش امامت ۳۴ – ساختمان پزشکان امامت

شماره تماس: ۰۵۱-۳۶۰۱۷۸۵۱ و ۰۵۱-۳۶۰۱۷۸۵۲

 

مطالعه این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم >>>
علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم در بدن
نمایش بیشتر

دکتر حامد صادقیان

حفظ سلامت بدن یک وظیفه است، در غیر این صورت قادر نخواهیم بود ذهن خود را قوی و شفاف نگه داریم... از خداوند منان روح و جسمی سالم را برای شما عزیزان طلب می نمایم...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا