آزمایش خون

عفونت با هلیکوباکترپیلوری(عفونت معده) و آزمایشات آن

عفونت با هلیکوباکترپیلوری زمانی اتفاق می افتد که باکتری به نام هلیکوباکترپیلوری، معده را به عنوان محل سکونت انتخاب کند. پس از ورود هلیکوباکترپیلوری به بدن، غشاء معده توسط این باکتری مورد تهاجم قرار می گیرد. غشای معده از فرد در برابر اسیدی که بدن برای هضم غذا ترشح می کند، محافظت می نماید. وقتی میکروب آسیب قابل توجهی به غشای معده وارد کرد، اسید می تواند وارد غشا شده و باعث به وجود آمدن زخم معده گردد. زخم معده موجب خونریزی، عفونت و جلوگیری از حرکت غذا در دستگاه گوارش می شود.

این عفونت عامل شایع در ایجاد زخم معده است و در بیش از نصف مردم جهان وجود دارد. بیشتر مردم از وجود عفونت در بدن خود بی خبر هستند، چون بیماری را بصورت دقیق نمی شناسند. در صورتی که فردی علائم و نشانه های این عفونت را داشته باشد، پزشک جهت تشخیص قطعی، آزمایش بررسی عفونت با هلیکوباکترپیلوری را در خواست می نماید.

علائم و نشانه های هلیکوباکترپیلوری

در صورت وجود زخم معده، درد شدید یا خفیفی در شکم احساس می شود. این درد موقتی است اما اغلب وقتی معده خالی باشد بیشتر حس می شود (در بین وعده های غذایی یا در نیمه شب احساس درد بیشتر است). زخم باعث خونریزی معده می شود که برای سلامتی خطرناک است. پس از غذا خوردن، نوشیدن شیر یا مصرف آنتی اسید، درد تا حدودی تسکین پیدا می کند. علائم دیگر زخم معده ناشی از میکروب هلیکوباکتر پیلوری شامل موارد زیر می باشد:

  •  نفخ
  •  آروغ زدن
  •  تهوع
  •  استفراغ
  •  کاهش وزن بدون دلیل مشخص
مطالعه این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم >>>
عفونت معده و روده از ابتلا تا عفونت و درمان - قسمت دوم

در صورت داشتن هریک از علائم زیر، سریعا به پزشک مراجعه نمائید:

  •  مدفوع خونی
  •   احساس خستگی بدون دلیل خاصی
  •   رنگ پریدگی پوست
  •   استفراغی که خونی است و شبیه قهوه آسیاب شده باشد
  •   دل درد شدید
توجه – از تخفیف ویژه بهره مند شوید
در آزمایشگاه تخصصی دکتر صادقیان، آزمایشات درصورت دریافت کارت عضویت با ده درصد تخفیف ارائه می گردد. مراجعین عزیز می توانند به هنگام اولین مراجعه خود به آزمایشگاه، از آزمایشگاه درخواست کارت عضویت نمایند که تخفیفات در مراجعات بعدی ایشان به صورت مادام العمر اعمال می گردد.

آزمایشگاه مشهد

راه های انتقال میکروب هلیکوباکتر پیلوری

این باکتری به صورت انتقال فرد به فرد به وسیله ی تماس با بزاق، استفراغ و مدفوع شخص آلوده با میکروب ذکر شده صورت می گیرد. همچنین این امکان وجود دارد که میکروب از طریق خوردن مواد غذایی آلوده نیز منتقل شود.

ریسک فاکتورها( عوامل خطرساز)

زندگی در مناطق شلوغ و پر جمعیت، زندگی در کشور های درحال توسعه یا در مناطقی که منابع آب قابل اعتماد ندارند و هم چنین زندگی با افراد آلوده، خطر ابتلا به این بیماری را بالا می برد.

عوارض هلیکوباکترپیلوری

به دنبال از بین رفتن غشاء معده در پی آسیب های ناشی از حضور هلیکوباکتر پیلوری در معده، ممکن است زخم معده، التهاب معده و در موارد شدیدتر سرطان معده ایجاد شود.

پیشگیری

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید از ماندن طولانی مدت در مکان های شلوغ پرهیز کرد. هم چنین از مواجهه ی مستقیم با افرادی که آلوده هستند از طریق تنفس، ظروف خوراکی مشترک و… خودداری نمود.

مطالعه این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم >>>
درباره آزمایشات چکاپ بیشتر بدانید

توسط آزمایش های رایج که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد بصورت دوره ای خود را از لحاظ عفونت به این باکتری مورد سنجش قرار دهید.

تشخیص های آزمایشگاهی هلیکوباکترپیلوری

آزمایش خون که شامل :

(H.pylori Ab (IgG: در ۹۵-۹۴ درصد بیماران، تقریبأ ۲ ماه پس از ورود باکتری به بدن مثبت شده و پس از ریشه کنی عفونت تا یک سال یا بیشتر مثبت باقی می ماند.

(H.pylori Ab (IgA: در ۹۷-۹۴ درصد بیماران ، تقریبأ ۲ ماه پس از ورود باکتری به بدن مثبت شده و تقریبأ ۳ الی ۴ هفته پس از ریشه کنی عفونت سطح آن کاهش می یابد.

(H.pylori Ab (IgM: شاخص غیر حساس از عفونت حاد می باشد.

آزمایش مدفوع:

H.pylori Ag

آزمایشگاه تخصصی دکتر صادقیان، مفتخر به اخذ ایزو ۹۰۰۱  و ایزو ۱۵۱۸۹  انگلستان، تحت نظر دکتر حامد صادقیان، متخصص پاتولوژی سرجیکال و کلینیکال، بالغ بر هزار مورد از آزمایشات مختلف را در زمینه های پاتولوژی، سیتولوژی و میکروبیولوژی، تحت پوشش قرار می دهد.

آزمایشگاه دکتر صادقیان طرف قرارداد بیمه های پایه و اکثر بیمه های مکمل درمان می باشد.

آدرس: مشهد – بلوارامامت – نبش امامت ۳۴ – ساختمان پزشکان امامت

شماره تماس: ۰۵۱-۳۶۰۱۷۸۵۱ و ۰۵۱-۳۶۰۱۷۸۵۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا