سرطان

سرطان رحم چیست؟

سرطان رحم یا سرطان آندومتر بیماری شایعی در سیستم تولیدمثل زنان و بافت رحم آن‌ها است. این سرطان که عموماً به‌واسطه خون‌ریزی واژینال یا ترشحات غیرطبیعی بدن تشخیص داده می‌شود، در مراحل اولیه قابل‌درمان است. افزون بر این انواع دیگری از این بیماری همانند سرطان سارکوم رحم موجود است که شیوع کمتری دارد. سرطان رحم که البته به‌اندازه سرطان تخمدان در زنان شایع نیست، معمولاً در سنین بالا و در زمان یائسگی به وجود می‌آید.

 

سرطان رحم چیست؟

رحم عضوی در لگن زنان است که تا زمان تولد از جنین محافظت می‌کند. این عضو بدن می‌تواند دچار سرطان‌های متفاوتی نظیر سرطان آندومتر، سرطان سارکوم و سرطان دهانه رحم شود که ممکن است علائم و درمان متفاوتی داشته باشد. سرطان رحم عموماً در سنین بالا و در دوران یائسگی به‌واسطه عدم تعادل هورمونی به وجود می‌آید.

انواع سرطان رحم

انواع سرطان رحم شامل دو نوع اصلی و چند زیرگروه است که در قسمت‌های مختلفی از رحم ایجاد می‌شوند و شامل موارد زیر است:

سرطان آندومتر

یکی از انواع سرطان رحم، سرطان آندومتر است که از درون رحم و از لایه سلول‌هایی شروع می‌شود که پوشش رحم را تشکیل می‌دهند. رشد غیرطبیعی سلول‌ها باعث این سرطان می‌شود و ممکن است به سایر اعضای بدن هم حمله کند و منتشر شود.

یکی دیگر از انواع سرطان، سرطان سارکومای رحم در داخل رحم ایجاد می‌شود اما شیوع آن بسیار کمتر از سرطان آندومتر است. سرطان آندومتر معمولا در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود زیرا این سرطان باعث بروز خونریزی‌های غیرطبیعی واژینال می‌شود که نیاز به مراجعه به پزرشک دارند. خونریزی شایع‌ترین علامت این بیماری است که با خونریزی‌های قاعدگی متفاوت است. درد هنگام ادرار، درد هنگام رابطه جنسی و درد لگن از سایر علائم این بیماری است. سرطان مخاط رحم در بیشتر موارد بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد.

مطالعه این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم >>>
تفسیر آزمایش ادرار در منزل را خودتان انجام دهید!

سارکوم رحم

سارکوم رحم نوعی سرطان رحم است که به طور معمول در لایه ماهیچه ای رحم (میومتر) تشکیل می‌شود. بیشتر سرطان‌های‌ رحم در پوشش داخلی رحم (آندومتر) تشکیل می‌شوند و سرطان آندومتر یا کارسینوم نامیده می‌شوند. از سوی دیگر، سارکوم خیلی شایع است. همچنین انواع نادر دیگری از سارکوم وجود دارد که در سلول های پشتیبان پوشش رحم شروع می شود.

علت سرطان رحم

بر اساس یافته‌های پزشکی هنوز علت دقیق ابتلا به این سرطان مشخص نیست. بااین‌حال می‌توان از عدم تعادل هورمونی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین علل این بیماری یاد کرد. علاوه بر این از دیگر دلایل بروز این سرطان دیابت و چاقی بیش‌ازحد است.

همه زنان در معرض خطر سرطان رحم قرار دارند. البته زنانی که به دلایل مختلف عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) داشته‌اند به سرطان رحم مبتلا نمی‌شوند. بالا بودن سطح هورمون استروژن یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش احتمال ابتلا به سرطان رحم است. معمولا در شرایط زیر سطح هورمون استروژن بالاتر از حد نرمال است:

  • افرادی که به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند
  • مصرف بعضی از داروها جهت هورمون درمانی (HRT)
  • زنانی که هرگز زایمان نداشته‌اند
  • زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

شروع قاعدگی در سنین پایین (قبل از ۱۲سالگی) یا شروع یائسگی دیرتر، خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش می‌دهد. هرچه پریودهای بیشتری داشته باشید، آندومتر شما بیشتر در معرض استروژن قرار گرفته است.

 

آزمایشگاه تخصصی دکتر صادقیان، مفتخر به اخذ ایزو ۹۰۰۱  و ایزو ۱۵۱۸۹  انگلستان، تحت نظر دکتر حامد صادقیان، متخصص پاتولوژی سرجیکال و کلینیکال، بالغ بر هزار مورد از آزمایشات مختلف را در زمینه های پاتولوژی، سیتولوژی و میکروبیولوژی، تحت پوشش قرار می دهد.

 

آزمایشگاه دکتر صادقیان طرف قرارداد بیمه های پایه و اکثر بیمه های مکمل درمان می باشد.

آدرس: مشهد – بلوارامامت – نبش امامت ۳۴ – ساختمان پزشکان امامت

 شماره تماس: ۰۵۱-۳۶۰۱۷۸۵۱ و ۰۵۱-۳۶۰۱۷۸۵۲

 

آزمایشگاه تخصصی دکتر صادقیان با برخورداری از تجهیزات و پرسنل مجرب ، قادر به انجام خدمات نمونه گیری در منزل  در مشهد می باشد.

 

مطالعه این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم >>>
راههای پیشگیری و درمان سرطان رحم
نمایش بیشتر

دکتر حامد صادقیان

حفظ سلامت بدن یک وظیفه است، در غیر این صورت قادر نخواهیم بود ذهن خود را قوی و شفاف نگه داریم... از خداوند منان روح و جسمی سالم را برای شما عزیزان طلب می نمایم...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا