سرطان

سرطان گوش از علل به وجود آورنده تا علائم و درمان- قسمت دوم

در قسمت قبل به توضیح سرطان گوش و بیان انواع مختلف آن پرداختیم. حال به توضیح علل به وجود آمدن ، علائم و نحوه درمان آن می پردازیم.

علائم سرطان گوش

علائم سرطان گوش بسته به نوع سرطان و محل ایجاد آن دارد. از طرفی دیگر علائم ممکن است به راحتی خود را نشان ندهند. اگر فرد متوجه مورد غیر طبیعی در اطراف گوش خود شد باید با پزشک تماس بگیرد.

علائم سرطان گوش بسته به مکان آن عبارتند از:

• مجرای گوش
  • ترشحات گوش
  • توده در مجرای گوش
  • ضعف در ماهیچه‌های صورت
  • گوش میانی
  • ترشحات از گوش به همراه لکه‌های خون
  • درد گوش
  • ناتوانی در حرکت صورت به سمت گوش درگیر
  • گوش داخلی
  • زنگ دار شدن گوش

توده‌های لنفی ورم کرده در گردن هم می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سرطان گوش باشد.

تشخیص سرطان گوش

پزشک از بیمار می‌خواهد تا علائم خود را توضیح دهد. پزشک گوش خارجی را معاینه کرده و با وسیله‌ای تحت عنوان استئوسکوپ داخل گوش را هم بررسی می‌کند.

همچنین برای بررسی این موضوع که آیا بافت گوش سرطانی شده است یا نه نمونه برداری انجام شده و بعد نمونه گرفته شده در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود.

روش‌های تشخیصی تصویربرداری، مانند سی‌تی اسکن یا ام آر آی هم به پزشک کمک می‌کند تا اندازه سرطان و محل دقیق آن را بررسی کند. همچنین این تصاویر به بررسی این نکته که آیا سرطان به غده بناگوشی یا گره‌های لنفی گردن رسیده است یا نه کمک می‌کند.

سرطان گوش از علل به وجود آورنده تا علائم و درمان- قسمت اول

درمان سرطان گوش

بسته به شدت و مکان سرطان درمان جراحی معمولاً برای سرطان گوش انجام می‌شود.

جراحی لاله گوش

لاله گوش خارجی‌ترین قسمت گوش است، اگر تومور یا ضایعه پوستی کوچک باشد، معمولاً تحت بی حسی موضعی در مطب پزشک برداشته خواهد شد. اما اگر تومور بزرگ باشد، قسمتی از لاله گوش برداشته شده و بعد از آن عمل اصلاح گوش انجام می‌شود. بعد از عمل گوش کماکان ظاهری طبیعی خواهد داشت.

جراحی برش اسلیو (sleeve resection surgery)

در جریان این جراحی، مجرای گوش، پوست، استخوان و پرده گوش برداشته شده و گوش تحت بازسازی قرار خواهد گرفت. در این جراحی شنوایی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

جراحی برش استخوان گیجگاهی جانبی (lateral temporal bone resection surgery)

در این جراحی قسمت اسلیو گوش خارجی و قسمتی از گوش میانی برداشته می‌شوند. در این جراحی معمولاً فرد شنوایی خود را از دست می‌دهد، اما بعد از جراحی با کمک وسایل کمکی می‌تواند از حس شنوایی برخوردار باشد.

جراحی برش استخوان گیجگاهی رادیکال (Radical temporal bone resection)

در این نوع جراحی تمام استخوان گیجگاهی برداشته می‌شود. در این شرایط باید عمل بازسازی استخوان گیجگاهی هم انجام شود، چرا که بدون این استخوان مغز در معرض قرار می‌گیرد. در جریان خارج کردن تومور با این روش جراحی، تیم جراحی باید متشکل از جراح گردن و جراح مغز و اعصاب باشد تا از گسترش تومور به سمت مغز جلوگیری شود.

آزمایشگاه مشهد

بعد از جراحی سرطان گوش چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از جراحی تا ۶ هفته در بسیاری از مواقع پرتودرمانی انجام می‌شود. بسیار اهمیت دارد که بعد از جراحی بیمار مرتب توسط پزشک معاینه شود. تا پزشک مطمئن شود که روند درمان به درستی پیش خواهد رفت و نشانه‌های عود دوباره بیماری هم به صورت دقیق بررسی شود.

سرطان سینه، راههای تشخیص و درمان آن

پیشگیری از سرطان گوش

سرطان گوش معمولاً ناشی از سرطان پوست است و به همین دلیل همیشه قابل پیشگیری نیست. رعایت اقدامات ایمنی در هنگام بودن در فضاهای باز همچون استفاده از کرم ضد آفتاب، ماندن در سایه، پرهیز از آفتاب گرفتن، شانس ابتلا به سرطان پوست و به طبع آن سرطان گوش را کاهش خواهد داد.

چشم انداز درمان سرطان گوش

درصد موفقیت درمان و چشم انداز بیماری تا حد زیادی به نوع سرطان، مکان آن و شرت سرطان بستگی دارد. تشخیص اولیه نکته بسیار مهمی است، بسیاری از انواع سرطان گوش اگر پیش از رسیدن به لاله گوش و مجرای گوش تشخیص داده شوند موفقیت آمیز درمان خواهند شد. تشخیص به موقع همچنین به معنی درمان از روش‌های کم‌تر تهاجمی خواهد بود.

سخن پایانی

سرطان گوش نادر است اما در عین حال می‌تواند بسیار جدی باشد. خوشبختانه در صورت تشخیص به موقع، به صورت موفقیت آمیز درمان خواهد شد. از آن‌جایی که علائم سرطان گوش چندان جدی به نظر نمی‌رسند و فرد ممکن است از آن‌ها غافل باشد، بسیار مهم است که در صورت داشتن علائم سرطان گوش یا پوست هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنیم.