آزمایش کشت خون Blood Culture

در این نوشته قصد داریم به بررسی اجمالی آزمایش کشت خون بپردازیم. پس در ادامه نوشته ما را همراهی نمایید.

تستهای مرنبط:
CBC،کشت ادرار،کشت زخم باکتریایی،رنگ امیزی گرم،آنالیز CSF،تستهای قارچی و…
کشت خون برای تعیین وجود باکتری یا قارچ در خون بکار می رود.تا نوع پاتوژن مشخص شده و درمان انجام شود.این تست برای شناسایی عفونت در خون(سپتیسمی) که می تواند منجر به Sepsis شود.

سایر تستهای مربوطه که انجام می شود عبارتند از:
• رنگ آمیزی گرم:تست نسبتا سریع برای تعیین و شناسایی نوع باکتری
• Susceptibility testing: تعیین می کند که کدام دارو(در درمان عفونت موثرتر است
• اغلب CBC همراه با کشت خون یا قبل از آن درخواست می شود تا مشخص شود که آیا افزایش WBC و عفونت بالقوه وجود دارد یا نه.
• گاهی اوقات پنل شیمیایی برای بررسی وضعیت اندام های بیمار انجام می شود،کشت ادرار ، خلط یا CFS نیز می تواند برای کمک به شناسایی منبع اصلی عفونت مفید باشد و این موضوع بویژه زمانی صدق می کند که در فرد علائمی مانند عفونت دستگاه ادراری،پنومونی یا مننژیت وجود دارد.

در آزمایشگاه تخصصی دکتر صادقیان، آزمایشات درصورت دریافت کارت عضویت با ده درصد تخفیف ارائه می گردد. مراجعین عزیز می توانند به هنگام اولین مراجعه خود به آزمایشگاه، از آزمایشگاه درخواست کارت عضویت نمایند که تخفیفات در مراجعات بعدی ایشان اعمال می گردد.

آزمایشگاه مشهدعلائم فرد مبتلا به Sepsis:

تب ولرز،تهوع،تنفس سریع،ضربان قلب سریع،گیجی
درصورتی که عفونت پیشرفت کند علائم شدیدتر می شوند مانند:التهاب درسرتاسر بدن،تشکیل لخته های زیر در عروق کوچک،افت شدید فشارخون،نارسایی یک یا چند اندام
در مواردی مثل عفونت اخیر،جراحی،جایگزینی دریچه قلب مصنوعی،درمان سرکوب کننده ایمنی،در فرد ریسک بالاتری از عفونت سیستمیک وجود دارد و هنگامی که علائم وجود دارد کشت خون می تواند مفید باشد.کشت خون در نوزادان و بچه ها رایج تر است که عفونت دارند ولی ممکن است علائم سپتیک Sepsis را نداشته باشند.

آزمایش تشخیص میزان کلسیم در خون

تفسیر نتایج:

دو یا تعداد بیشتر کشت خون که برای یک باکتری یا قارچ مثبت باشند به این معنی است که فرد بیمار احتمالا عفونت خون با آن میکروارگانیسم را دارد.عفونتهای خون جدی هشتند و نیاز به درمان فوری دارند Sepsis عارمنه ای است که می تواند بویژه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند کشنده باشد.
هنگامی که پزشک در مورد بیماری مشکوک به Sepsos باشد به درمان با آنتی بیوتیک های وسیع الطیف به صورت داخل عروقی اقدام می نماید و در این حال منتظر نتیجه کشت خون نیز خواهد بود.
وقتی نتیجه کشت خون مشخص شود امکان دارد درمان ضد میکروبی به سمت دارویی که علیه باکتری یا قارچی که در کشت خون تشخیص داده شده اختصاصی تر است تغییر یابد.
اگر نتیجه کشت خون در یک Set مثبت و در Set دیگر منفی باشد به این معنی است که عفونت یا آلودگی پوستی وجود دارد و پزشک پیش از تشخیص به وضعیت بالینی بیمار و نوع باکتری یا قارچ توجه خواهد داشت.
وقتی نتایج چند کشت خون پس از چند روز که اغلب به صورت no growth گزارش می شود منفی باشد،احتمال اینکه عفونت خون توسط باکتری یا قارچ وجود داشته باشد کم است.با این حال اگر علائم سپسیس وجود داشته باشد مانند تبی که قطع نمی شود ممکن است تستهای بیشتری مورد نیاز باشد.

چند دلیل وجود دارد که حتی اگر کشت خون منفی باشد علائم همچنان وجود دارد:
۱- برخی از میکروارگانیسم ها به سختی در محیط کشت رشد می کنند و کشت مجدد با محیط های مغذی اختصاصی برای رشد و تشخیص پاتوژن مفید است.
۲- ویروسها نمی توانند در محیط های کشت باکتریایی رشد کنند و اگر پزشک به عفونت ویروسی مشکوک است سایر تستهای آزمایشگاهی باید انجام شوند.

زخم معده، زخم گوارشی باز و شایع و بسیار دردناک - قسمت اول